Zašto nije kul imati cold profil na društvenim mrežama
U svetu gde se sve seli na internet, tvoj online identitet ima veću težinu nego što možda misliš. Naročito kad je reč o društvenim mrežama – one više nisu rezervisane samo za slike sa letovanja i meme-ove. Danas su postale tvoje digitalno lice, tvoje online prisustvo, i ako tvoj profil “hladi” i ne pokazuje ni trunku aktivnosti, možda bi trebalo da se zapitaš – kako to utiče na mene?
Šta je zapravo “cold” profil?
Iako zvuči kao nešto fensi, “cold” profil je zapravo termin koji opisuje profil na društvenim mrežama koji je neaktivan i zanemaren. To su oni profili gde poslednji status datira iz 2017. godine, fotografija je mutna i ne vidi se lice, a u opisu piše samo: “Ne volim društvene mreže.”
Drugim rečima, to su profili koji ne komuniciraju ništa – ni o tebi, ni o tvojim interesovanjima, ni o onome šta znaš ili umeš. A to može biti problem.
Zašto je važno imati aktivan profil?
Možda se pitaš: “Pa šta ako ne koristim društvene mreže? Ne utiče to na moj posao.” Ali zapravo, utiče mnogo više nego što misliš, i to na više načina:
- Poslodavci sve češće istražuju kandidate online
- Klijenti te traže na mrežama pre nego što te angažuju
- Kolegama i saradnicima je lakše da stupe u kontakt sa tobom i prate tvoj rad
U nekim industrijama, društvene mreže su glavno sredstvo komunikacije i promocije. Biti “nevidljiv” može ti zatvoriti vrata za nove prilike koje možda nisu ni stigle do tvoje „inbox“ jer… pa, tvoj inbox deluje kao da si ga zaključao pre 5 godina.
Internet se seća – ali ne ono što ti misliš
Internet ima svoje zakonitosti. Kažu da ono što okačiš zauvek ostaje online – i to jeste istina. Ali isto tako, ono što ne okačiš – ne postoji. Ako se neko zainteresuje da sazna više o tebi, a jedino što može da nađe su nejasni tragovi sa Facebook profila koji pamti Selfie stick kao novinu, postaće zbunjen. A u digitalnom svetu, zbunjen korisnik je izgubljen korisnik.
Ispričaj svoju priču pre nego što to neko drugi učini umesto tebe
Online prisustvo ti daje šansu da ispričaš ko si, šta znaš i čime se baviš. Ako ti ne koristiš tu priliku, neko drugi može formirati mišljenje na osnovu nepotpune slike ili, još gore – na osnovu ničega.
Kul profil vs. cold profil – u čemu je razlika?
Okej, hajde da uporedimo.
Cold profil
- Nema aktivnosti mesecima ili godinama
- Neodgovarajuće fotografije ili bez fotografija
- Bez biografije ili nejasan opis
- Bez povezanih linkova ka sajtu/poslu/portfoliju
Kul profil
- Ažuriran redovno sa novim sadržajem
- Kvalitetna profilna slika koja prikazuje lice jasno
- Biografija jasna i koncizna – ko si, šta radiš, šta te zanima
- Linkovi ka relevantnim radovima, sajtovima, portfolijama
Kao kad se sređuješ za važan sastanak – ne moraš da ideš u smokingu, ali moraš da deluješ uredno, sveže i da te ljudi zapamte. Isto važi i za tvoj profil.
Kome sve treba dobar online profil?
Možda si mislio da ovo važi samo za influensere i javne ličnosti, ali zapravo – koristi svima:
- Studentima – da pokažu radove, projekte, interesovanja
- Freelancerima – kako bi klijenti mogli da ih pronađu
- Zaposlenima – za networking i nove poslovne prilike
- Preduzetnicima – da promovišu svoj brend ili ideju
Zamisli da tvoj profil govori umesto tebe
Tvoj profil može da bude kao vizit karta ili lični mini CV. Umesto da objašnjavaš ko si, kako nešto znaš ili zašto si dobar u nečemu – profil to može da pokaže sam.
Kako da svoj profil pretvoriš iz cold u cool?
Ne brini, ne moraš da budeš ekspert za digitalni marketing. Male promene mogu napraviti veliku razliku.
1. Počni od osnovnog – profilna slika i biografija
Profilna slika ne mora da bude profi fotografija, ali neka bude čista, kvalitetna i da se jasno vidiš.
U biografiji napiši:
- Ko si
- Šta radiš
- Šta te zanima ili na čemu trenutno radiš
- Link do ličnog sajta, portfolija ili bloga ako imaš
2. Objavljuj s vremena na vreme
Ne moraš svakodnevno da budeš online. Ali pokušaj da imaš neku aktivnost bar jednom nedeljno:
- Podeli zanimljiv članak sa tvojim komentarom
- Objavi mišljenje na neku temu iz tvoje struke
- Postuj fotografiju sa događaja, radionice, konferencije
- Podeli neku lekciju koju si naučio/la kroz posao ili školu
Bitno je da ljudi vide da si tu i da imaš šta da kažeš.
3. Budi autentičan/a
Ljudi više veruju onome što osećaju kao iskreno. Nema potrebe da glumiš influensera. Dovoljno je da budeš iskren i dosledan. Pokaži interesovanja, mišljenje, i to će ti pomoći da se povežeš sa istomišljenicima.
Pitanje za tebe: Kako izgleda tvoj online trag?
Zamisli da neko unese tvoje ime u Google. Šta misliš da će pronaći? Da li bi bio/bila zadovoljan onim što se prikazuje? Ako je odgovor “ne baš”, možda je vreme za malo digitalno spremanje.
Ali meni se ne mili da budem stalno online… šta onda?
Skroz je u redu ako ne želiš da budeš aktivan svaki dan. Poenta nije u količini, već u kvalitetu i prisustvu. Možeš imati:
- Jedan dobro sređen LinkedIn profil sa jasno navedenim iskustvom
- Instagram profil sa radovima / projektima koje deliš s vremena na vreme
- Facebook stranicu za svoj biznis
Nije poenta da budeš svuda, već tamo gde je tvoja publika i gde imaš šta da pokažeš.
Realna korist od kul profila
Probaj da zamisliš sledeće situacije:
- Neko te preporuči za posao i poslodavac te gugl-a
- Klijent traži dizajnera i naleti na tvoj Behance
- Pišeš blog i putem Instagram storija dolazi ti novi čitalac
- Prijavljuješ se za stipendiju i komisija istražuje tvoj rad online
U svakom od ovih slučaja, tvoj profil je prvi kontakt – i može odlučiti da li ćeš dobiti priliku ili ostati neprimećen.
Zaključak: Ne moraš da budeš digitalni guru, ali moraš da postojiš online
Biti prisutan na društvenim mrežama ne znači da moraš da deliš privatne detalje svog života. Možeš koristiti te alate pametno – da prikažeš svoje veštine, znanja i interesovanja. I da ljudi mogu da te pronađu kad im zatreba neko poput tebe.
Jer u digitalnom svetu, pravilo glasi: Ako te nema online, kao da ne postojiš.
Pa, da li tvoj profil priča tvoju priču ili samo ćuti?
Ako je odgovor ovo drugo, možda je pravi trenutak da osvežiš svoj online život. Ne da bi bio “kul”, već jer to može da otvori vrata koja nisi znao/la da postoje.

